MODELS FOR STRENGTHENING THE RELIGION AND TRADITION OF THE KOMPOLAN JAILANIAN: AN ETHNOGRAPHIC STUDY

Authors

  • Ruslan Institut Dirosat Islamiyah al-Amien Prenduan
  • Maftuhah Imam Institut Dirosat Islamiyah al-Amien Prenduan

DOI:

https://doi.org/10.35719/aladalah.v26i1.346

Keywords:

The Kompolan Jailanian, Models for Strengthening, Tradition, Religion

Abstract

This research is motivated by the negative impact of the globalization era. The younger generation primarily imitates foreign cultures, sometimes negates religious teachings, and neglects local traditions. Furthermore, this ethnographic study aims to describe the existence of the Kompolan Jailanian and its model of strengthening rule and religion in East Bataal, Ganding, Sumenep, East Java. The study revealed that the Kompolan Jailanian has a historical role, goals, values/teachings, practices, and particular customs in the East Bataal community. Whereas the models of strengthening Islam and tradition are remembered (dhikr), thinking (fikr), and practice (‘amal). Likewise, the strengthening strategy is also maintained in family education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ariyati, Tatik, and Djohni Dimyati. “Pentingnya Peran Keluarga untuk Penguatan Karakter dalam Membentuk Akhlak Baik pada Anak Usia Dini.” Proceedings, National Seminar on “Membangun Sinergitas Keluarga dan Sekolah Menuju PAUD Berkualitas" (August 18, 2018), 152-158. https://eprints.uad.ac.id/13547/.

Azis, Moh. Rofiqi, and Ruslan. “Upaya Menanamkan Akhlakul Karimah Siswa dalam Pembelajaran PAI di Era 4.0.” Al-Ulum Jurnal Pemikiran dan Penelitian ke Islaman 8, no. 1 (February 2021): 128-138. DOI: 10.31102/alulum.8.1.2021.128-138.

Barkatillah. “Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Agama Anak dalam Keluarga.” Cross-border 4, no. 2 (December 2021): 46-57. https://journal.iaisambas.ac.id/index.php/Cross-Border/article/view/633.

Basruddin. “Model Pendidikan Islam pada Anak dalam Keluarga Muslim di Era Revolusi Industri 4.0: Studi pada Orang Tua Siswa Sekolah Islam Terpadu (STI) Insan Madani Palopo.” Thesis, IAIN Palopo, 2020.

Biswas, Rathin, and Amalendu Paul. “Effectiveness of Basic Teaching Model (BTM) of Teaching Education at Higher Secondary Level.” JETIR 6, no. 3 (March 2019): 912-917. https://www.jetir.org/papers/JETIR1903K33.pdf.

Djaelani, Moh. Solikodin (Udin Solehudin). “Peran Pendidikan Agama Islam dalam Keluarga dan Masyarakat.” Jurnal Ilmiah WIDYA 1, no. 2 (July 2013): 1-7. DOI: 10.31219/osf.io/5r7xp.

Djollong, Andi Fitriani, St. Wardah Hanafie, and Adelina Damayanti. “Upaya Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membiasakan Salat Berjamaah dan Pengaruhnya Terhadap Kepribadian Peserta Didik pada SMP Negeri 2 Liliriaja Kabupaten Soppeng.” Al-Musannif 1, no. 1 (January 2019): 65-76. DOI: 10.56324/al-musannif.v1i1.15.

Fadhilah. “Bimbingan Agama dalam Keluarga Terhadap Anak-Anak Usia Dini.” Tarbiyatul Aulad: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak 8, no. 1 (January 2022): 63-82. https://ojs.serambimekkah.ac.id/AULAD/article/view/4677.

Hadi, Saiful. “Tarekat Kadiran pada Masyarakat Kaduara Timur Pragaan Sumenep.” Nuansa: Jurnal Penelitian Ilmu Sosial dan Keagamaan Islam 10, no. 1 (January 2013): 1-20. DOI: 10.19105/nuansa.v10i1.160.

Hartono. Pendidikan Integratif. Purbalingga: Kaldera Institut, 2016.

Idris, Djamaluddin M., and Usman. “Peranan Pendidikan Akhlak dalam Mengembangkan Kepribadian Peserta Didik di Madrasah Aliyah Negeri 1 Parepare.” Al-Musannif 1, no. 2 (December 2019): 77-95. DOI: 10.5281/ZENODO.3545619.

Khaerani, Izzah Faizah Siti Rusydati, and Yuyun Nurlaen. “Makna Simbolik Zikir Pada Jemaah Tarekat Qadiriyah Naqsabandiyah: Studi Kasus pada Jemaah Tarekat Naqsabandiyah di Pondok Pesantren Sirnarasa Ciamis.” Jurnal Studi Agama dan Masyarakat 15, no. 2 (December 2019): 87-97. DOI: 10.23971/jsam.v15i2.1331.

Miles, Matthew B., A. Michael Huberman, and Johnny Saldana. Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook. 3rd Edition. USA: SAGE Publications, 2014.

Muhasar. “Pendidikan Agama dalam Keluarga Menurut Nurcholis Madjid.” Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam 1, no. 2 (2019): 254-284. DOI: 10.36671/andragogi.v1i2.57.

Munawiroh, M. “Pendidikan Agama Islam dalam Keluarga.” Edukasi: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama dan Keagamaan 14, no. 3 (December 2016): 345-365. DOI: 10.32729/edukasi.v14i3.6.

Munirah. “Pembacaan Manaqib pada Masyarakat Banjar: Studi Living Hadits.” Jurnal Ar-Risalah 15, no. 2 (July 2019): 187-212. https://jurnal.stairakha-amuntai.ac.id/index.php/alris/article/view/65.

Musmualim, and Muhammad Miftah. “Pendidikan Islam di Keluarga dalam Perspektif Demokrasi: Studi Pemikiran Hasan Langgulung dan Abdurrahman an-Nahlawi.” Jurnal Penelitian 10, no. 2 (August 2016): 345-398. DOI: 10.21043/jupe.v10i2.1781.

Muvid, Muhamad Basyrul. “Dzikir Dalam Tarekat sebagai Metode Pembentukan Akhlak Perspektif KH. Albazi Nawawi dan KH. Mohammad Nizam ash-Shafa.” Thesis. Magister Pendidikan Agama Islam, UIN Sunan Ampel Surabaya, 2018.

Nafisah, Fiina Tsamrotun, and Ashif az-Zafi. “Model Pendidikan Karakter Berbasis Keluarga Perspektif Islam di Tengah Pendemi Covid-19.” Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam 8, no. 1 (June 2020): 1-20. DOI: 10.21274/taalum.2020.8.1.1-20.

Nazarudin, Mgs. Pendidikan Keluarga Menurut Ki Hajar Dewantara dan Relevansinya dengan Pendidikan Islam. Palembang: Noer Fikri, 2019.

Norhasan. “Pola Ritual dan Makna Simbolis Tradisi Kadiran.” Teosofi: Jurnal Tasawuf dan Pemikiran Islam 2, no. 1 (October 2015): 49-66. DOI: 10.15642/teosofi.2012.2.1.49-66.

Putra, Eka. “Esensi Doa.” Spiritualis 5, no. 1 (March 2019): 49-62. DOI: 10.53429/spiritualis.v5i1.60.

Rofiq, Muhammad Husnur, and Prastio Surya. “Model Pembentukan Karakter Berbasis Tasawuf.” ILMUNA 1, no. 2 (September 2019): 65-81. https://jurnal.stituwjombang.ac.id/index.php/ilmuna/article/view/109.

Rosadi, Kemas Imron. Kapita Selekta Pendidikan Islam, 3rd Edition. Padang: Sukabina Press, 2019.

Ruslan. “Model Tasawuf Integratif: Studi Fenomenologi Model Paradigma Integrasi Tasawuf dengan Ilmu Pendidikan Islam di Madrasah.” Living Sufism: Journal of Sufism and Psychotherapy 1, no. 1 (June 2022): 75-91. https://www.jurnal.instika.ac.id/index.php/ls/article/view/262.

Ruslan, Mepa Arianti, and Moh. Wardi. “Penguatan Pendidikan Akhlak dan Spiritualitas Santriwati di TMI al-Amien Prenduan.” Tafhim al-‘Ilmi 12, no. 2 (March 2021): 1-11. DOI: 10.37459/tafhim.v13i1.5045.

Salahudin, Marwan, and Binti Arkumi. “Amalan Tarekat Qadiriyah wa Naqsabandiyah sebagai Proses Pendidikan Jiwa di Masjid Babul Muttaqin Desa Kradenan Jetis Ponorogo.” Esoterik: Jurnal Akhlak dan Tasawuf 2, no. 1 (2016): 65-79. DOI: 10.21043/esoterik.v2i1.1619.

Saliha, Ilmiasa, Zelina Tiara Venesia, Mario Ghazali, and Alifian Mahardhika. “Pendidikan Karakter dan Education Triangle System: Sebuah Sistem Pendidikan yang Terintegrasi dan Komprehensif untuk Masa Depan Emas Bandung.” Paper presented at Youth Speak Competition, AIESEC, Dispora Bandung, and ITB, 2015.

Salim, Moh. Haitami. Pendidikan Agama dalam Keluarga: Revitalisasi Peran Keluarga dalam Membangun Generasi Bangsa yang Berkarakter. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2013.

Setiawan, Agus, and Eko Kurniawanto. “Metode Pendidikan Islam Masa Kini dalam Keluarga Perspektif Abdullah Nashih Ulwan.” Educasia 1, no. 2 (2016): 137-154. http://www.educasia.or.id/index.php/educasia/article/view/14.

Soliman, Hanan, and Salwa Mohamed. “Effects of Zikr Meditation and Jaw Relaxation on Postoperative Pain, Anxiety and Physiologic Response of Patients Undergoing Abdominal Surgery.” Journal of Biology, Agriculture and Healthcare 3, no. 2 (2013): 23-38. https://www.iiste.org/Journals/index.php/JBAH/article/view/4294/4627.

Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2012.

Sutrisno, Adi. “Metode Pendidikan Anak dalam Keluarga Menurut Abdullah Nashih Ulwan dan Relevansinnya dengan Pendidikan Anak dalam Keluarga di Kelurahan Majapahit Kota Lubuklinggau.” Al-Bahtsu: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam 2, no. 2 (December 2017): 203-216. DOI: 10.29300/btu.v2i2.1088.

Ta’rifin, Ahmad. “Tafsir Budaya Atas Tradisi Barzanji dan Manakib.” Jurnal Penelitian 7, no. 2 (2010): 1-14. DOI: 10.28918/jupe.v7i2.107.

Taubah, Mufatihatut. “Pendidikan Anak dalam Keluarga Perspektif Islam.” Jurnal Pendidikan Agama Islam 3, no. 1 (May 2015): 109-136. DOI: 10.15642/jpai.2015.3.1.109-136.

Warsah, Idi. Pendidikan Islam dalam Keluarga: Studi Psikologis dan Sosiologis Masyarakat Multi Agama Desa Suro Bali. Palembang: Tunas Gemilang Press, 2020.

Yahya, Slamet. “Tradisi Manaqib Syekh Abdul Qodir al-Jailani di Mushalla Raudlatut Thalibin Kembaran Kebumen.” IBDA` 18, no. 1 (April 2020): 15-30. DOI: 10.24090/ibda.v18i1.3505.

Zulhaini. “Peranan Keluarga dalam Menanamkan Nilai-nilai Pendidikan Agama Islam kepada Anak.” Al-Hikmah 1, no. 1 (2019): 1-15. https://ejournal.uniks.ac.id/index.php/Alhikmah/article/download/57/109.

Downloads

Published

2023-08-31

How to Cite

Ruslan, and Maftuhah Imam. 2023. “MODELS FOR STRENGTHENING THE RELIGION AND TRADITION OF THE KOMPOLAN JAILANIAN: AN ETHNOGRAPHIC STUDY”. Al’Adalah 26 (1):71-87. https://doi.org/10.35719/aladalah.v26i1.346.

Issue

Section

Articles